dimecres, 24 de novembre del 2010

Cites Musicals de Daniel Baremboim

Llegint el llibre “Daniel Barenboim – Edward W. Said, Paralelismos y paradojas”, he trobat algunes frases i paràgrafs que subscric completament i els voldria compartir amb vosaltres. Els aniré posant mica en mica per no empatxar-vos. M'agradaria que féssiu comentaris.     Joan Asin
 

La partitura no és la veritat. La partitura no és l'obra. L'obra existeix quan tu la transformes en só.

---------------------------------------------------------------------------------


L'ASSOCIACIÓ ENTRE LLETRA I MÚSICA?

.... En la obra de Wagner he estudiado el texto y he analizado las ideas que surgen de él, pero siempre trato de encontrar su auténtica expresión en la música en sí misma; con mucha frecuencia, encuentro que lo que a mí me parece el auténtico sentido de la música, va de la mano con el texto. Si no es así, el texto no encaja y es que algo está mal. Pero no creo correcto estudiar el texto primero y luego tratar de ver cómo encaja la música en él, porque, aunque Wagner escribió primero el libreto y luego la música, buscaba un arte unificador. Y produjo una unidad formada por sonidos y palabras que iban juntos de forma absoluta e indivisible. La expresividad no procede solamente del hecho de que se muestren sentimientos muy valiosos, el amor, la muerte o lo que sea, sino que se produce casi de forma omomatopéyica, cuando coinciden el sonido de la sílaba y una nota determinada. Creo que si se estudia primero el texto y luego se analiza cómo concuerda la música, se logrará, por supuesto, porque el autor lo pensó para eso, pero no se consigue la misma profundidad de expresión musical que cuando se procura estudiarlos por separado. Creo que hay que estudiar el texto musical y el texto literario de forma totalmente independiente y luego ver cómo encajan. Pero si tratas de adaptar la música a tu análisis del texto disminuyes la capacidad de expresión.


__________________________________________________________________________


EL TEMPO?

El tempo siempre está en relación con el contenido y, a mi parecer, muchos músicos cometen el error fatal de decidirse por un tempo desde el primer mometno.

__________________________________________________________________________

LA TONALITAT....

¿Por qué supone la figura de Wagner un momento tan decisivo en la música? ¿Por qué se pregunta siempre lo que sucedió "después de Wagner"? Hay una clara respuesta: la pérdida de la tonalidad. Con la pérdida de la tonalidad se pierde cierta dimensión de la música, que no es posible sin armonía. Durante generaciones existió un lenguaje musical y una especie de consenso racional, de Bach a Wagner, pero después desaparece. Es como si hubiera dejado de existir, ............. Es el principio de la tensión y la liberación de ésta lo que desaparece cuando desaparece la tonalidad, y se hace necesario crear otros medios, en cierto modo, más artificiales.

__________________________________________________________________________


3 comentaris:

  1. Quan algú sap desxifrar una partitura, el so deixa de ser una nota escrita i aquest so penetra el cos i llavors aquest es torna vibrant... i es posa en moviment un gran cabal d'energia que semblava estar latent, com adormida, durant molt de temps!

    Tot aquest moviment d'energia ens dinamitza i ens dóna vida...

    Aquest és el misteri i la màgia de la Música!!!

    ResponElimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Pel que fa al tempo, aquest forma part de l’obra i no es pot separar d’ella... és la seva ànima, el seu élan vital.

    Però d’on ve aquest temps?... És un misteri, que potser ni el propi compositor sap d’on sorgeix. Segurament perquè apareix com a fruit d’un moment d’inspiració que l’ha dut a expressar-se amb un ritme determinat!

    Llavors l’únic que podem fer els intèrprets és rescatar-lo i així tornar a donar vida a l’obra... però per això hem de saber connectar amb el sentiment que va experimentar el compositor en un moment de la seva vida i va portar-lo a deixar-nos aquell llegat de sensibilitat.

    Per això, algú digué: “El temps és vida i la vida resideix en el cor”.

    Així, l’obra es converteix en una peça eterna i en un clàssic que aporta llum al nostre cor!

    Per tant, el tempo cal viure’l... i només podrem sentir-lo quan escoltem al nostre cor!

    ResponElimina